Основното мероприятие, свързано с празника, са състезанията с драконови лодки. Те най-често са под формата на Фестивал на драконовите лодки, който включва и други спортове, песни, танци, изложения, храни и напитки, и доставя всестранна наслада на посетители от всички възрасти.

Популярна традиция е яденето на лепкав ориз, увит в бамбукови или тръстикови листа – дзундзъ (粽子). Това е еволюция на ориза, хвърлян с шепи във водата след смъртта на Цю Юен. Листата са завързани със стъбла, накиснати във вода, или с цветни копринени нишки. С приблизителна форма на триъгълна пирамида (срещат се и правоъгълни), дзундзъ може да са без пълнеж или да са пълнени със съставки като свинско месо, бобена паста и китайски фурми. Фурмите като пълнеж са често срещани на север, докато южните китайци предпочитат месо, наденица или яйца. Днес малко хора, основно дядовци и баби, все още сами приготвят дзундзъ – повечето хора си ги купуват от ресторанти и пекарни. Дзундзъ са разпространени освен в Китай и в Корея, Япония и др. страни от Югоизточна Азия.

На празника се яде и конджи (оризов пудинг), като специалитет е конджи от пет различни зърна, защото вторият йероглиф от китайското име на празника, 午 (у), има произношение, подобно на 五, означаващ „пет“.

Дзиендуей (煎堆) пък са кухи топчета от пшенично и оризово брашно с различни пълнежи и посипани със сусам отвън. Дъждовният сезон в Китай започва около Празника на драконовите лодки и яденето на дзиендуей символично „запушва дупките в небето“, за да не се изсипват разрушителни порои.

Наденицата сянчан (香肠) от свинско и ориз, осолените патешки яйца и чаят от цвят на хризантема също са популярни ястия и напитки за случая.

Виното с реалгар на китайски се нарича вино сюнхуан (雄黄酒). Минералът реалгар (As4S4) е арсенов сулфид с жълто-оранжев цвят, използван като лекарство в традиционната китайска медицина. Съдържа и известно количество живак. За него се е вярвало, че е противоотрова на всякакви отрови, че изтребва насекоми и прогонва зли духове, затова и се е консумирал и още се консумира в инфузия от вино, като се слага малко количество от минерала на прах. Според легендата, след удавянето на Цю Юен (за когото стана дума в предишния блог пост), лекар излива делва вино с реалгар в река Милуо, като твърди, че така рибите и драконите ще припаднат и тялото на поета ще бъде запазено. Не след дълго туловище на дракон изплува на повърхността; хората наоколо го изваждат на брега и увиват със сухожилията му китките и шиите на децата, а очите, ушите, ноздрите и устата им намазват с виното, за да ги предпазва от насекоми и змии. Изследвания от модерните времена показват, че виното с реалгар може да се използва външно без особени проблеми, но за вътрешна употреба трябва да е в много малки количества, защото минералът съдържа вещества, които имат известна степен на токсичност. Самото вино е хуандзиу („жълт алкохол“), оризова напитка с алкохолен процент обичайно между 8 и 20%. Повече за различните видове китайски алкохол, тяхната направа и характеристики – в следващи статии в блога ни.

Освен пиенето, обичай е с вино с реалгар да се рисува върху челата на децата йероглифът 王 (уан, със значение „владетел, цар“), а понякога и върху носа, ушите и други части на тялото. Според китайците този йероглиф наподобява шарките върху челото на тигър, а това животно е символ на мъжкото начало и се смята за владетел на животинското царство. С йероглифа уан на челцата, отровни създания, болести и злини ще „бягат“ от децата. Друг начин на употреба на виното с реалгар е напръскване на тъмните ъгли и кътчета на дома, с цел обща дезинфекция.

В деня на Празника на драконовите лодки често срещана практика е окачване на листа на блатен аир или акорус (чанпу, 菖蒲) и на див пелин (айцао, 艾草) на вратите и прозорците на жилищата. Растенията ухаят омайно, а са известни и със способността си да отблъскват насекоми като бълхи, мухи и молци. Понеже листата на акоруса са с формата на меч, закачването им гони злото и носи здраве на семейството, особено на децата.

Китайците обичат ръчно ушитите цветни копринени торбички, пълни с ароматни прахове, например от акорус, див пелин и реалгар, и често ги окачват на верижка на врата си. Това също е по-изразено при децата. Петият лунен месец, когато е празникът, се смята за месец на лош късмет („месецът на отровата“) заради заразните болести, разпространяващи се тогава. По това време изпълзяват и „петте отровни създания“ – стоножки, скорпиони, змии, отровни жаби и паяци. Затова през този месец, особено на фестивалите на празника (петият ден на петият месец още се нарича „двойният пети“ и е сред най-лошите дни в годината според вярванията), е много популярно носенето на такива уханни торбички.

В някои части на Китай в деня на празника родителите слагат на китките на децата си копринени гривнички от пет сплетени цвята – зелено, червено, бяло, черно и жълто. Това са късметлийски цветове според древните китайци. Както повечето други обичаи за Празника на драконовите лодки, и тези гривнички се носят за прогонване на болести и зли духове.

Съчетанието от традиции, свързани с борбата с отровните насекоми и епидемии, които исторически изобилстват в този обикновено горещ и влажен месец, е основание петият му ден (Празника на Драконовите лодки) да бъде считан и за медицински и здравен празник.

Има множество по-редки и малко известни традиции, като варене на чесън, опити яйца да се закрепят на върховете си точно по обяд, къпане във вода, примесена с билки, и окачване на изображения на легендарното даоистко божество закрилник Джун Куей (钟馗). Повече за Джун Куей – в следващи статии в блога ни.